Какво масло да изберем за нашия автомобил?

Какво масло да изберем за нашия автомобил? 

 

Един от най-важните компоненти в съвременните двигатели е моторното масло.Неговите функции не се свеждат само до смазването на двигателя,то изпълнява множество функции и освен че намалява триенето и износването на двигателя,то отвежда топлината от триещите се части,уплътнява буталата в цилиндрите,отстранява нежеланите отлагания в него и не на последно място предпазва двигателните компоненти от окисление и корозия.

Според технологията на производство,моторните масла се делят на:  

- Минерални масла: създадени изцяло на природна основа чрез процес на рафиниране.

- Полусинтетични масла: създадени от най-чистия продукт на фракционирането на петрола-газта.Изчистени са от недостатъците на минералното масло и предлагат добро съотношение между цена и качество.Смесват се добре с минералните масла.

- Синтетични масла: получени в лаборатории,изцяло по химичен път чрез разграждане на молекулите съставящи различни субстанции, като зеленчуци и животинска мас,които след това се рекомбинират с индивидуални атоми,като се създават нови синтетични молекули. Този синтез е изцяло контролиран и по този начин се получава контролирано качество и чистота на съставките на маслото.                                   Те са най-качествените и съответно най-скъпи.Не се смесват с минералните масла.

Вискозитетът:

Едно от основните свойства на моторното масло е неговия вискозитет(гъстота) и промяната му при различни температури.Вискозитетният клас на моторните масла се определя съгласно общоприетия стандарт на SAE(Дружество на инженерите от автомобилната промишленост).Според този стандарт маслата се разделят на летни,зимни и всесезонни.Най-предпочитани за нашите географски ширини са всесезонните масла.Те имат двойно обозначение,напр.10W40.Числото преди знака W дава указания за нискотемпературните свойства на маслото.Колкото числото е по-малко,толкова маслото е по-подвижно при ниски температури и стартирането на двигателя е по-лесно.Числото след знака W дава указания за вискозитета на маслото при 100*C.

Според вискозитета си най-разпространените класове масла биват:

- Минерални:-15W40. Дават основна защита при различни двигатели.При тях се налага по-честа смяна на маслото.

-Полусинтетични:-10W40. Дават по-добра защита на двигателя.Увеличено време от смяна до смяна на маслото.

-Синтетични:-0W40;0W30;5W30;5W40. Намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм,облекчен старт при ниски температури.По-добри показатели при високи температури на работа на двигателя,предпазва от образуване на нагар и отлагания.

Колко точно да е този вискозитет се посочва от производителя на двигателя.Обикновено производителите допускат известни вариации във вискозитета,което ни дава по-голяма свобода в избора на масло.

Освен означенията по SAE,на всяко масло,продавано на европейския пазар има още най-малко едно означение.Това са означенията за качество на маслото според ACEA(Европейската асоциация на конструкторите на автомобили) и API(Американски петролен институт).

ACEA класовете са от А1 до А3 при маслата за бензинови двигатели и от B1 до B4 за дизелови двигатели за леки автомобили.

API означават с "S" класовете при бензиновите двигатели и със "C" класовете при маслата за дизеловите двигатели.

Какво масло да изберем и колко често да го сменяме?

Няколко са основните фактори,оказващи влияние върху избора на подходящо масло и интервала за смяна.Обърнете внимание на маркировките върху тубата с масло.Според класификацията за качество,хубавото масло трябва да отговаря най-малко на ACEA-A3/B3

и на API-SJ/SL/CF. Запознайте се и с конкретните изисквания на автопроизводителя.Ако не сте първи собственик на автомобила, разберете с какво масло(минерално,полусинтетично или синтетично) е каран досега.От съществено значение са и километрите на автомобила.Ако автомобила е до 100 000км. и е работил само със синтетично масло,препоръчително е да налеете отново такова масло.

За новите двигатели това е задължително правило,защото то осигурява висококачествено смазване и предпазва двигателя.

Ако автомобила е от 100 до 180 000км. можете да продължите със синтетично масло или да минете към полусинтетично без това да нанесе вреди на двигателя. Ако автомобила е над 200 000км. полусинтетиката е препоръчителна,а дори може да минете и на минерално масло,което да уплътни възникналите от износване хлабини. Напълно синтетичното масло става прекалено тънко за автомобили с голчм пробег. То може доведе до тракане в двигателя,течове на масло и дори до по-сериозни аварии. С увеличаване на изминалите км. сменяйте маслото от синтетично към полусинтетично и след това минерално.

Всеки автопроизводител посочва кога трябва да се смени маслото. Обикновено това става при достигане на 10 000км. от последната смяна. При нови автомобили първата смяна може да стане и на 15-20 000км. Препоръчително е при автомобили с турбо,смяната да се извършва на 8-10 000км.,тъй като маслото на двигателя смазва и турбината.

При смяна на маслото,задължително сменяйте и масления филтър. Препоръчително е и смяната на горивния,въздушния и филтъра с активен въглен в купето(ако имате такъв).

Никога не купувайте масло от съмнителни магазини или в съмнителни опаковки без нужните означения за качество и вискозитет.

За нещастие в днешно време в България се предлагат доста ментета на световните марки масла,затова подхождайте внимателно и се доверявайте само на доказани търговци,магазини и автосервизи.

 

                                                                                                                                                                                                от екипа на фирма "АБ ОЙЛ" OOД